Sunt multe de spus , analiza functionarii unui amplificator la puteri mari pe sarcini complexe cum sunt incintele avand filtre pasive pe doua sau chiar trei cai nu este o chestie simpla .
De aia se spune " aparat de sudura " , tocmai ca in anumite situatii puterea in exces poate deveni necontrolabila ... Majoritatea problemelor sunt provocate de condesatorii de filtraj , trafo retea subdimensionat , protectia SOA si lipsa sau functionarea necorespunzatoare sau lipsa unui circuit gen limiter . Majoriatatea constructorilor DIY dar si producatorilor cu putina experienta , dimensioneaza protectia SOA ( protectia la surtcircuit a amplificatorului ) in asa fel incat aceasta sa intre in functionare imediat ce s-au depasit anumite valori critice pentru amplificator , de obicei foarte economic dimensionat ( avand foarte putini finali sau condesatori electrolitici de filtraj si trafo retea subdimensionat... ) . Protectia SOA actioneaza doar On-Off si " taie " ca o sabie semnalul audio , generand diferite efecte distructive pe sarcina ( bobine , condesatori , difuzoare ) datorita autoinductiei si energiei mari stocate in condesatoare... Lipsa ( sau proasta functionare ) a unui etaj limiter poate distruge aproape orice filtru pasiv din incintele active . In lipsa limiterului , in cazul supramodularii ( depasirea puterii nominale prin aplicarea unui semnal de intrare prea mare adica functionarea " in clip " ) , tranzistorii finali se transforma intr-un comutator rapid al tensiunii de alimentare , aplicand aceasta tensiune la bornele de iesire , adica direct boxei si filtrului . Banuiesc ca intelegeti deja ca semnalulul ( sinusoidal ) din intrarea amplificatorului se transforma in semnal dreptunghiular ( adica se limiteaza varfurile sinusoidei ...pana la transformarea acestuia in semnal dreptunghiular necontrolabil ) . In teoria semnalelor , orice semnal dreptunghiular poate fi descompus intr-o infinitate de semnale sinusoidale compuse de mare frecventa . Aceste semnale de mare frecventa ( numite si armonici ale semnalului de baza ) trec prin filtru de inalte ( trece sus ) ca prin branza , pentru ca asa este construit acel filtru ! Energia foarte mare a acestor armonice suprasolicita bobina difuzorului de inalte , in majoritatea cazurilor ea se va distruge , dar si toate elementele in serie cu bobina difuzorului : becuri de protectie , polyswitch-uri , rezistente , cundesatoare . OK , rezistentele sunt de putere mare si oarecum ventilate de aerul miscat de difuzorul de bas ( daca filtrul este amplasat corespunzaror in dreptul unei gauri de bas-reflex ) , polyswitch-ul se va deschide si va proteja difuzorul ( dar actioneaza cu o oarecare constanta termica , intarziind fenomenul de protectie ) iar functionarea becurilor ca protectie se bazeaza pe faptul ca filamentul acestora are o anumita rezistenta cand este rece ( curentul prin circuit este mic ) si are valori mai mari cand filamentul este aprins . Dar becul este o chestie " oarecum " consumabila , de sacrificiu , lucru acceptat de catre utilizatori . Problema ramane condesatorul in serie cu bobina ... acesta trebuind sa suporte acel curent devastator , fiind serie cu bobina difuzorului . Am remarcat ca majoritatea userilor bat campii datorita necunoasterii fenomenelor si parametrilor unor componente , sustinand " dupa ureche " ca doar tensiunea de strapungere este singurul parametru important la condesatoare... Nimic mai fals ! Cel mai important parametru la aceste condesatoare este curentul repetitiv de varf , adica valoarea maxima a curentului pe care il poate suporta acel condesator . Coroborat cu tensiunea aplicata la borne , rezulta clar pana la ce valoare ( a puterii amplificatorului ) va putea suporta filtrul fara ca acel amarat de condesator sa se distruga . De obicei , acesti condesatori sunt de o constructie speciala ( cu Polipropilena sau PPE ( recomand calduros ) , o alta optiune poate fi PIO , adica Paper In Oil ...sau cei mai buni de pe planeta , derivati direct din componentele utilizate in aplicatii militare si cosmice , cu dielectric din Politetrafluoretilena adica PTFE , pe romaneste Teflon ) si datorita curentului repetitiv de varf relativ mic se monteaza mai multi asemenea condesatori in paralel , pentru functionarea garantata la puteri mari . Vrajeli audiofile de genul Mylar , MKT / MKP sunt excelente pentru aplicatii casnice si pot fi o solutie doar la puteri mici , pana in 400W . Toate astea sunt valabile pentru filtrul trece sus ( sectiunea filtrului corespunzatoare frecventelor inalte ) , la frecvente joase se manifesta alt fenomen . Din punct de vedere spectral , energia audio se manifesta pregnant la frecvente joase , filtrul trebuind sa suporte suporte lejer curentul serie in sectiunea de joase . Pentru ca bobina pe joase sa nu disipe prea multa putere , se foloseste miez magnetic , lucru care face ca inductanta obinuta sa fie mare , in acest fel cantitatea de sarma folosita va fi mica , deci pierderile in sarma ce vor rezulta si ele vor fi mici . In paralel cu difuzorul de joase se afla un condesator care are rolul de a scurcircuita frecventele inalte care au reusit sa " scape " prin bobina , iar in cazul cand amplificatorul se afla in limitare , aceasta energie este foarte mare , iar condesatorul se va distruge , aplicandu-se aceeasi regula ca la condesatorul de pe sectiunea de inalte . In concluzie , in opinia mea , avem doua componente distructive majore : 1 . Supramodularea datorata lipsei unui etaj limiter sau functionarea corespunzatoare a acestuia ( cazul amplificatoarelor ( JB Sistem , Monacor , TAmp la care clip-ul este OK pe 8 ohmi , dar pe pe sarcini de 4 ohmi apare o supramodulare de +6 dB , functionarea fiind total compromisa la sarcini mai mici de 4 ohmi ) , functionarea necorespunzatoare a circuitului SOA , motorboat - efectul de " valuri " datorat filtrajului necorespunzator si caderii in sarcina a trafo retea subdimensionat tipic aparatelor low cost care poate satura etajul de putere , sau prin cresterea accidentala tensiunii de retea , stiut fiind ca puterea unui amplificator creste patratic fata de cresterea alimentarii...etc 2 . Alegerea necorespunzatoare a unor condesatoare pentru filtraj pasiv la nivel mare de putere . Solutia profesionala este filtrarea activa , urmata de amplificare multicanal , dar este o solutie scumpa , greu de utilizat de catre sonorizatori fara o pregatire tehnica corespunzatoare , fiind necesara cunoasterea si intelegerea profunda a fenomenelor ce insotesc redarea si amplificarea semnalelor audio . Pentru necunoascatori , condesatorii cu Teflon nu reprezinta din pacate o solutie perfecta , deoarece sunt enorm de scumpi , varianta activa multicanal ( biamp ) pe doua cai fiind mai fiabila si mai ieftina ! De aia este folosita pe scara larga in absolut toate incintele active !
Ca final recomand sa se evite folosirea filtrelor la puteri mai mari de 400W / 8 ohmi , nu exista o reteta a succesului garantata la bani putini . Nu acceptati compromisuri in acest sens , costurile finale vor fi mult mai mari . Daca invocati lipsa banilor , lasati-va de meserie . Sonorizarea nu este pentru saraci ! Nu poti fura oul de sub closca si sa astepti sa scoata pui ! Adio aparatura low cost daca doriti un nivel de performanta acceptabil .
_________________ Excelența face diferența
High Performance Un produs unicat de o calitate deosebita si construit din pasiune Audio
Leonardo Fibonacci : F(n) = F(n–1) + F(n–2)
|